SPORT
KALENDARZ
lipiec 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

20 kwietnia w Powiatowym Zespole Szkół w Łopusznie odbyły się niecodzienne warsztaty ,,Nowe widnokręgi –  zrozumieć media”. Prelegentami byli pracownicy Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Celem spotkania było zapoznanie młodzieży z szeroko pojętym światem mediów. Podczas zajęć młodzież dowiedziała się, w jaki sposób kształtowany jest przekaz radiowy, telewizyjny, prasowy i internetowy, by nie tylko był on atrakcyjny wizualnie, ale przede wszystkim by stał się środkiem do osiągnięcia niekiedy nie do końca uczciwych celów.

Okazuje się bowiem, że na odbiór różnych gatunków medialnych wpływają takie elementy jak ustawienie kamery, dobranie światła, przestrzeni czy nawet zachowanie występującej osoby. Warsztaty łączyły wiedzę teoretyczną z doświadczeniem praktycznym. Jeden z uczniów doskonale wcielił się w rolę kandydata na prezydenta, co pozwoliło szczegółowo pokazać, jak kształtowany i odpowiednio sterowany jest spot wyborczy, aby przyciągnął jak najwięcej odbiorców oraz wzbudził ich zainteresowanie i zaufanie. Inni uczniowie, wyposażeni w profesjonalny sprzęt, mieli za zadanie przeprowadzić wywiady z nauczycielami czy rówieśnikami, które następnie były analizowane przez specjalistów z uczelni. Nie zabrakło także zajęć praktycznych na temat wpływu odpowiedniej technicznej modulacji głosu, czy w ogóle dźwięku, w celu uatrakcyjnienia przekazu i przyciągnięcia uwagi odbiorcy. Interesująca była także część poświęcona artykułom prasowym lub internetowym. Tym razem prelegenci uświadamiali młodzież, że odpowiedni układ komunikatu tekstowego (tak zwana odwrócona piramida) i intrygujący lead są sposobami na ,,klikalność” tekstu i znamienną cechą współczesnego przekazu internetowego. Na konkretnych przykładach wyjaśniono także, czym jest manipulacja i perswazja.

Przeprowadzone warsztaty były interesujące i pouczające. Prelegenci wskazali uczniom, że dziś niemalże każdy przekaz medialny jest odpowiednio skonstruowany i opracowany w celu podniesienia atrakcyjności, wzbudzenia zainteresowania odbiorcy, osiągnięcia konkretnych celów oraz manipulowania publicznością. Młodzież bogatsza o teoretyczną i popartą praktycznymi ćwiczeniami szeroką wiedzę z zakresu medioznawstwa nabyła umiejętność krytycznego i świadomego odbioru świata telewizji, radia, prasy oraz internetu; poznała mechanizmy powstawania komunikatów medialnych oraz narzędzia obrony przed uleganiem wpisanej w nie manipulacji i prawdy ekranu.

Dodaj komentarz