SPORT
KALENDARZ
kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

DSC_0012(2)„Nauka nie ma żadnej ojczyzny,
gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat”
                                             Ludwik Pasteur

W dniach 21.05.2016r. – 28.05.2016  roku grupa siedmiu nauczycieli z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Łopusznie,  pięciu z Zespołu Szkół nr 2 w Chęcinach i trzech z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Bodzentynie przebywała z wizytą w Rimini we Włoszech w ramach  projektu mobilności kadry w edukacji szkolnej Erasmus+ na rzecz wprowadzania innowacyjnych technologii na zajęciach lekcyjnych i stosowania nowoczesnych technik nauczania.

Nagrania audycji radiowej w radio Kielce dotyczące pobytu we Włoszech:

nagranie radiowe cz. 1

nagranie radiowe – cz. 2

nagranie radiowe cz. 3

Grupę nauczycieli z Łopuszna reprezentowali: p. Justyna Ciszek, p. Halina Czeszek, p. Karolina Krajewska – Brelska, p. Danuta Rozpara, p. Anna Szymkiewicz, p. Paweł Stachura, p. Aleksander Terlecki.  Grupę z Chęcin: p. Andrzej Bożek, p. Małgorzata Sulej, p. Renata Bitner – Nożyńska, p. Iwona Kosztołowicz, p. Anna Pakuła. Grupę z Bodzentyna: p. Dariusz Kasprowicz, p. Małgorzata Maj, p. Magdalena Krawczyk.

Koordynatorem wizyty w Rimini z ramienia Starostwa Powiatowego w Kielcach była p. Beata Mazur, główny specjalista Zespołu ds. Edukacji, natomiast we Włoszech przedstawicielka organizacji SISTEMA TURISMO  – p. Irena Willard.

Projekt zakładał wyjazdy dwóch grup nauczycieli: w maju 2016r. do Rimini i w lutym 2017r. do Londynu.  I część  projektu zrealizowana została  we współpracy z organizacją „Sistema Turismo” z Rimini  we Włoszech. Przed planowanym wyjazdem poszczególne grupy wzięły udział w szkoleniu językowym w wymiarze 50 godzin, przeprowadzonym w poszczególnych szkołach przez nauczycieli języka angielskiego.

Głównym celem wyjazdu było szkolenie kadry pedagogicznej, ale także wymiana doświadczeń oraz porównanie systemów edukacyjnych we Włoszech i Polsce. Program obejmował 21 godzin zajęć wykładowo-warsztatowych oraz dwie wizyty we włoskich szkołach. Uczestnicy projektu zapoznani zostali z innowacyjnymi technologiami i technikami w nauczaniu, poznali zastosowanie interaktywnej technologii komputerowej w szkołach, wykorzystanie technologii cyfrowych, E-booków w szkołach, poznali sposoby tworzenia lekcji za pomocą narzędzi ICT, narzędzia oceny i modele pracy wychowawczej w środowisku e- learning. Mieli także możliwość przypomnienia sobie treści związanych z procesami efektywnej i skutecznej komunikacji, z technikami zarządzania sytuacji konfliktowych, poznali ćwiczenia związane z aktywnymi technikami słuchania. Zajęcia seminaryjne, czyli wykładowe nastawione były przede wszystkim na to, aby doprowadzić uczestników do pełnej odpowiedzi na pytania: co zrobić, jak sprawić, aby lekcja była ciekawa, jakie metody są najskuteczniejsze, jaką rolę odgrywa indywidualny styl nauczania i korzystanie z różnych narzędzi i technik w celu utrzymania zainteresowania uczniów. Forma wykładowo-warsztatowa sprzyjała osiągnięciu odpowiedzi na te pytania.

W ramach  wyjazdu nauczyciele wizytowali także dwie szkoły średnie w Rimini: Liceum Językowe Valgimigli oraz Liceum Klasyczne Giulio Cesare. Nauczyciele mieli okazję poznać organizację procesu edukacyjnego, wyposażenie klas lekcyjnych, a w podgrupach dokonali obserwacji wybranych zajęć lekcyjnych. W wizytowanych szkołach odbyły się spotkania z kierownictwem oraz  nauczycielami prowadzącymi zajęcia.  Wymieniono liczne uwagi, omawiano różnice  systemów edukacyjnych, nauczyciele dzielili  się  doświadczeniem zawodowym.

W ramach wymiany kulturalnej organizacja SISTEMA TURISMO w pierwszym dniu pobytu zorganizowała dla uczestników wycieczkę do San Marino, jednej z najstarszych republik świata, utworzonej w 301 roku przez utalentowanego chrześcijańskiego budowniczego, zwanego Świętym Marinusem. San Marino to jedno z najmniejszych państw Europy. Liczy zaledwie 30 tys. stałych mieszkańców. Położone jest na górzystym terenie wchodzącym w skład pasma Apeninów. Niezwykle miło było zwiedzać tak pięknie położone miejsce, poznać jego historię, zobaczyć przyklejone do zbocza górskiego budynki i zajrzeć do sławnych sklepów w skałach.

W drugim dniu pobytu uczestnicy projektu zwiedzili także miasto Rimini leżące nad Morzem Adriatyckim, założone w 268 roku p.n.e. przez Rzymian. Jest to jedno z najpopularniejszych miast turystyczno-wypoczynkowych na północnym Adriatykiem. Liczy około 150 tys. mieszkańców. Nauczyciele zwiedzili centrum miasta, most Tyberiusza, Kościół Malatesta, Plac 3 Męczenników (PIAZZA TRE MARTIRI) i wiele innych zabytków, w tym znane miejsca kultury, muzea, teatry. Oczywiście wygospodarowany został również czas na spacery po plaży nad brzegami Morza Adriatyckiego.

Na zakończenie wizyty uczestnicy wyjazdu spotkali się w biurze organizacji SISTEMA TIRISMO r.s.l. z jej pracownikami i w ramach końcowej ewaluacji wymienili poglądy dotyczące programu wizyty i jego realizacji. W trakcie spotkania uczestnicy projektu wypełnili ankiety ewaluacyjne, a na zakończenie otrzymali Certyfikaty.

Podczas wyjazdu uczestnicy gromadzili materiały z pobytu, notatki i spostrzeżenia, które w najbliższym czasie zostaną wykorzystane m.in. podczas planowanej audycji radiowej oraz konferencji podsumowującej rezultaty mobilności, gdzie zaprezentowane zostaną pomysły zmian lub usprawnień w zakresie wprowadzania nowych technik nauczania i innowacyjnych technologii w procesie nauczania. Dzielenie się zdobytą wiedzą i doświadczeniem z gronem pedagogicznym odbędzie się również w poszczególnych szkołach, co będzie sprzyjało poszerzaniu zakresu stosowania różnych technik i metod nauczania.

 

Dodaj komentarz